Om och kring Döderhultarn
Han
hette Axel Petersson och var född i Oskarshamn 1868.
Han
var 12 år när han började skolan och två år fick han
tillbringa redan i första klassen och bättre gick det inte för honom i
den andra. Det var så att säga två år i varje klass även för den lille
Axel Petersson. Modern tog honom snart ur skolan och han kunde lättad
ägna sig åt det han tyckte var roligare, att studera naturen och teckna.
Gunnar Jungmarker skriver i sin bok "Döderhultarn",
utgiven 1943, att lärarna i Oskarshamns Läroverk bestod sina disciplar
en hårdhänt fostran "men en så besvärlig elev som Axel Petersson hade
kanske inte ens den mest förstående lärare fått någon rätsida på".
På
både fädernet och mödernet var Döderhultarn av
hederlig småländsk bondstam. Hans mor, Eva Lotta Persdotter, var djupt
religiös och drömde om att han skulle välja den prästerliga banan,
fadern, som gick bort tidigt, redan 1877, gladde sig åt hans böjelse för
handaslöjder, något som han själv med stort intresse ägnat sig åt.
När
Axel började bli vuxen och måste tänka på att välja
levnadsbana, avstod han från att ägna sig åt lantbruket på föräldrarnas
gård, och något annat yrke visade han heller inte något större intresse
för. Då beslöt man att pröva en på den tiden vanlig sista utväg: att
exportera honom till Amerika.
Han
försågs med en hygglig reskassa och tog det skraltiga
tåget, som skulle föra honom till Malmö, startpunkten för den stora
resan ut i världen.
När
han väl kom till Malmö, slog han sig till ro där på
ett bra hotell och började spela på Danska Klasslotteriet. När slantarna
var slut avhämtades han på ort och ställe av en bror som eskorterade
honom åter till fadershemmet.
Modem
förebrådde honom för att ha förstört så mycket pengar
och då svarade han: - Förstört? Inte har jag förstört några pengar! Dom
finns minsann allihop, det är bara andra som har dom! "Kapitlet
Döderhultarn och pengar var och förblev ett besvärligt kapitel",
konstaterar Jungmarker i sin intressanta bok om Axel Petersson –
Döderhult.
Det
var min far, Hasse Z., som upptäckte Döderhultarn och
presenterade honom i sin tidning, Söndags-Nisse. Albert Engström har
nämnts som upptäckare, men det stämmer inte. Han uppskattade
Döderhultarn efter förtjänst och nog påminde hans egna gubbar och gummor
om Döderhultarna.
De
var ju båda smålänningar och hade sett dem på nära
håll. Men bland Döderhultarn finaste skapelser får man nog räkna
kreaturen, kor, oxar och utmärglade hästar, s.k. "Ottenbyare". Hans
porträtt av kända Oskarshamnsbor ingår också i samlingen av hans
förnämligaste verk.
Så
här gick det till. På en resa i landsorten hade Hasse
Z. gjort bekantskap med en vinhandlare, som utom sitt yrke kunde många
konster, härmade kända skådespelare och berättade roliga historier.
En
dag när Hasse Z. kom hem från sin resa, fick han på
posten ett litet paket. Det innehöll en trähäst, som inte var större än
att den kunde stå i mottagarens hand. Hästen var skuren med kniv nästan
i ett stycke och den stod litet framåtlutad på magra, spattiga ben. H.
Z. skrev och tackade och hästen blev ställd på en hylla bland många
andra småting, stod där och hängde med mulen och väntade på sitt öde.
Och
det kom. Det var O. A., den geniale tecknaren och
humoristen, som en dag stannade framför hyllan, pekade på hästen med sin
cigarr och sa: – Bra. Varifrån och vem?
– Vet inte. Lär vara en karl i Oskarshamn. Jag har fått den av en vän.
– Den där karln i Oskarshamn skär säkert andra djur och kanske människor
också. Låt oss ta reda på honom och försöka få honom på en utställning
bland våra teckningar.
Och
det lyckades de båda vännerna med. Till Söndags-Nisses
redaktion kom ett par stora lådor med träskulpturer från Döderhultarn.
Där
fanns Bröllopet och Begravningen och alla
djurgrupperna, de sedermera så kända och berömda.
Det
blev en utställning i Hultbergs konsthandel på Birger
Jarlsgatan. Den blev naturligtvis en sensation. Döderhultarn tog både
kritik och publik från första dagen. Tidningarna fotograferade och man
skrev vänligt om honom, ingående och, konstaterade Hasse Z., "även
allvarligt".
Christian Eriksson, vår berömde bildhuggare, besökte
utställningen och sa: – Denne man är en av världens förnämsta
skulptörer. På den internationella marknaden har man ännu inte upptäckt
honom. Men vänta bara.
Döderhultarn nådde sin berömmelse medan han levde,
ehuru många ansåg att hans roliga gubbar, gjorda med en vanlig täljkniv,
inte hade något med konst att skaffa. Inte ens bestyrelsen för den stora
stockholmsutställningen 1909 förstod att sätta honom på rätt plats. Men
Hasse Z. fick ett brev vari man bad honom ordna en särskild paviljong år
Döderhultarn. Det var ju en framgång. Men helst önskade man att
konstnären själv skulle sitta i paviljongen och "slöjda".
Brevet förvånade H. Z. något, men sedan han gjort en
förfrågan hos bestyrelsen, huruvida man även vidtalat Zorn, Liljefors
och Larsson att sitta och måla i paviljongen, ordnades saken så att
endast Döderhultarns skulpturer och icke han själv ställdes ut.
Utställningen gjorde lycka och flera av skulpturerna såldes.
För
Döderhultarns "Kobröllop", alltså en tjur och en ko i
intim förening, betalades upp till 50 öre, vilket ansågs bra betalt för
ett "slöjdarbete" som man inte gärna kunde ha framme på byrån i
finrummet.
I
mitt barndomshem var tjuren och kon skilda åt, men min
bror och jag roade oss med att sätta ihop dem. Då blev min mor upprörd
och hotade att kasta in kreaturen i kakelugnen. Räknar man med vad som
betalas för "Kobröllopet" vid dagens auktioner, hade det blivit en
ganska dyr brasa.
Jag
minns att det berättades om en stackars gumma i
Oskarshamn som före konstnärens berömmelse hade köpt en hel binge gubbar
och gummor och kor. Men så blev det kallt i stugan en kulen vinterdag
och hon hade ingen annan ved. De där fulingarna är väl ingenting att
spara på, tänkte gumman, och slängde alltsammans i spisen. Det blev
varmt och skönt och hon kokade kaffe och hade det gott.
Ja,
det berättades mycket. Bland annat skulle Döderhultarn
vid sin mors dödsbädd ha lovat att aldrig vidare dricka en enda droppe
sprit i hela sitt liv. Men sedan upptäckte han att Roséns bröstdroppar
skänkte honom en lätt berusning. – Så han blev den största apotekskunden
på Roséns bröstdroppar i hela Småland, sa min far, humoristen.
Det
som hände med den lilla trähästen var inte trevligt
för mej och min kompis Sigge Nilsson. Vi roade oss med att sparka boll i
matsalen på Jungfrugatan och det bar sig inte bättre än att Sigge råkade
pricka "Ottenbyaren" och den föll i golvet och bröt ena bakbenet.
Vad
skulle min far säga? – Vi kommer att få stryk båda
två, sa Sigge. – Jag brukar aldrig få stryk, sa jag, han bara tiger och
lider. Det är ett värre straff. Och min mor gråter.
Vi
låste in oss i barnkammaren och satte i gång som
veterinärer. Att koka lim hade vi inte tid med, men det fanns ju
syndetikon. Vi smetade på och satte ihop benet så gott vi kunde. Att det
benet blev litet kortare än de andra brydde vi oss inte så mycket om.
– Han är inte bara mager, han är halt också, sa Sigge. Märkligt nog tog
min far det inte så hårt och min mor försvarade oss och sa: – Pojkarna
gjorde det ju inte med flit.
– – –
En
dag 40 år senare
ringde intendenten Jungmarker från Nationalmuseum och
frågade om den första Ottenbyaren fanns kvar. Den skulle nämligen vara
med på minnesutsällningen. Jodå, den fanns kvar och jag fick uppdraget
att överlämna den.
Vid
utställningens högtidliga öppnande trängdes Sigge
Nilsson och jag med kungen för att kolla om ena bakbenet höll ihop
fortfarande.
Just
nu vilar kraken ut i ett av SE-bankens fack
tillsammans med 100 Fermenta som jag har köpt för kr. 8:50 per styck.
Kar de Mumma
|