Döderhultarn – ett bygdegeni
Döderhultarn hade fått vänta länge på att bli
"upptäckt", men när genombrottet kom var det i gengäld i rätt tid. – Då
passade han in i kulturmönstret. Han representerade något nytt, men
samtidigt något vi förberett, något som plötsligt föreföll efterlängtat,
då han 1909 framträdde direkt ur folkdjupet. (…)
Albert Engström hör till dem som med sina teckningar
hade banat väg för vår "vedskulptörs" gubbar och säkert inspirerat
honom. Engströms tuschsvärta blev hos Döderhultarn kimröksbets. Och
snart var bland publiken en "Döderhultare" lika välbekant som en
"Strixkoling". – Men när man sade att en döderhultarskulptur var en
"Strixgubbe översatt i trä" var detta att otillbörligt förenkla
problemen. Döderhultarn var en boren plastiker och hans formgivning hade
vuxit fram ur kampen med materialet.
Och hans material var trä, bara trä. – Man hade gjort
välmenta försök att locka honom "vidga sitt register" genom att också
pröva att modellera i plastelina eller lera, som man sände honom. Men
det materialet kastade han bort. – "Tvi, sånt klen!"
Man ska inte glömma, att Döderhultarns hembygd var det
skogrika men i övrigt fattiga Småland, där allmogen i generationer hade
fått en uppövad färdighet i att tälja, snickra och snida, att forma
nyttoföremål ur virket.
Det var en nedärvd känsla för materialets möjligheter,
som osvikligt ledde Döderhultarns hand, när han sågade och högg, täljde,
spaltade och bröt loss, tills figuren stod där förlöst ur blocket.
Han hade börjat med att pröva olika träslag, som björk
och päronträ, men han stannade för al, ett virke som hade den för honom
rätta strukturen, ett som inte sprack och som mörknade så att de fick,
som han sade "den rätta lortbruna färgtonen" för bondfolkets karnation,
de nakna partierna i ansikten och händer.
De gestalter han skildrade hörde snart till en
förgången, fattig generation sådan han bevarade den i minnet från sin
barndoms hemsocken, Döderhult.
Galleriet ökades
ut med porträtt av borgare i Oskarshamn, grannstaden han och hans
familj hade flyttat in i vid samma tid som det var dags för
exercisen på Ränneslätt. Där på heden fann han nya motiv, bland
militären och inte minst bland kavalleriets hästar. – Dem och deras
rörelser kunde han sitta och studera i timtal ute på rastgården
eller i beteshagen. – Som den misantrop han var trivdes han
egentligen bättre med djur än med människor under sin vandring här i
"jämmerdalen".
Inför umgänge med människor skyggade han och höll
gärna folk ifrån sig med en burlesk svada eller, när så krävdes, med
grovheter. Han blev stadens enfant terrible, ökänd för att gärna
chockera och bli "ful i mun". Men egentligen var detta bara ett utslag
av blyghet.
Svårast med sig själv och andra hade han under långa
depressioner, hans "dödperioder". Då kunde han inte heller ägna sig åt
det skapande, som annars var hans största lust och glädje. Till en
början försökte han sälja sina alster, sina "trävaror", till
oskarshamnarna direkt ute på gator och torg för struntsummor. Då fick
han öknamnet "Tolvskillingen" (Tjugofemöringen) efter det facila pris
han ofta begärde. Det kunde vara svårt ändå att finna köpare. Och mycket
av hans tidigaste produktion har gått förlorad som hårdhänt behandlade
leksaker för barn, "dockor", som sedan eldades upp. När han äntligen
blev berömd, fick han ju bättre betalt, men pengarna bara rann bort för
honom. Dem tog han lätt på.
När han inte ville skaffa sig ett "riktigt" yrke utan
till familjens förtvivlan envisades med att "bara sitta och kreta i
trä", då beslöt man att exportera honom till Amerika, för att "göra folk
av honom". Han kom inte längre än till ett hotell i Malmö, där han
spelade bort reskassan på Danska Klasslotteriet, i det bedrägliga hoppet
att överraska dem därhemma med nyvunna rikedomar. Hemhämtad förebråddes
han av modern för att han förstört så mycket pengar. – "Förstört!"
svarade han. "Inte har jag förstört några pengar! Dom finns minsann
allihopa. Det är bara det att det är andra som nu har dem". Gärna hade
han dock velat bereda modern någon glädje, för vid henne var han hela
livet bunden med nästan sjukligt starka band. "Det var som navelsträngen
aldrig hade blivit avklippt".
Hon hade försökt att ge hans arbeten någon godtagbar
form av skolning genom att ordna så att han fick arbeta i en verkstad
eller ateljé för nyttoskulptur som fanns i Oskarshamn. Där tillverkades
dekorationer i trä för hus och båtar och gunghästar för stadens barn.
Men där krävdes perfekt finish, slutpolering i det oändliga med
sandpapper, så där höll han inte ut länge.
Några alster från denna tid finns dock bevarade,
eleganta blankryktade rashästar och välsvarvade små Venusfigurer – Zorns
kullor hörde till det han beundrade! – men snart slog han om och fann
sin egen väg. Venusarna avlöstes av arbetsslitet bondfolk och fullbloden
av utmärglade hästkrakar.
"Jag kom underfund med att mina gubbar inte gjorde sig
om jag inte skar dem grovt. Ett ansikte får inte vara bokmärkessött" –
"om det skall ha karaktär. Och den grova ytan blir mer levande",
deklarerade han.
En porträtterad skulle i hans skulptur vara "mer lik
sig än i verkligheten".
Det är Karikatyristernas generella målsättning. Vid
hans debut kallades hans figurer för "skämtskulptur", men det är helt
galet. De bottnar tvärtom i en pessimistisk, resignerat tragisk och
bitter människosyn, och hästkrakarna "ottenbyarna", är skildrade med
ömsint medkänsla. (Dessas bakgrund är en tragedi 1896 på Ottenby
remontdepå på Öland, där hästar svalt och törstade ihjäl under en
torksommar).
Det finns en isolering och ensamhetskänsla kring hans
människor. Oftast står de slutna i sig, statiska, men med en bunden
rörelse inom kropparna.
Det statiska var motivbetingat; gammalt bondfolk hade
en stilla värdighet. Och ottenbyarna var trötta, uttjänta, om de inte
rent av låg döda.
Men att Döderhultarn också kunde fånga en stark,
furiös rörelse, när så var motiverat, det visar inte minst hans sena
arbeten. Här möter oss hästar i vild galopp, enstaka eller i flock. Och
till det märkligaste och unika i hans verk hör gruppen "Den obarmhärtige
fosterfadern" en prygelscen där två gestalter, en gubbe och ett barn,
komponerats samman till en sluten härva av samspelande rörelser. Den
tillkom under konstnärens sista år och visar att han ingalunda var slut
som plastiker utan gömde på ännu outnyttjade möjligheter när han 1925
skördades av den fäderneärvda folksjukdomen lungsot.
Ur Konsten 80
|