Marta Cullberg
Weston, 1998
En ny säkerhetsregim
inför 2000-talet.
Prevention, konfliktlösning & fredsbyggande
DEL III. KONFLIKTFÖREBYGGANDE ÅTGÄRDER OCH STRUKTURER
FN-stadgans
kapitel 6 (artikel 33, 34 osv) stadgar att parterna i en konflikt ska försöka
lösa den med fredliga medel. Alldeles för många konflikter har tillåtits
att övergå i våldshandlingar, vilket skadar alla parters intressen. För att
förändra detta behövs ett nytt globalt säkerhetstänkande.
Konflikter har
sin rot i "the minds of men", men orsaken till att de utvecklas till
konflikter har ofta med den omgivande situationen att göra. De flesta
konflikter har en komplicerad bakgrund med orsaker såväl kanske i bristande
(natur-) resurser
eller ekonomisk stagnation (som orsakar frustration) som i emotionella behov (av
makt, upprättelse etc) hos ledare eller kanske i identitetsbehov hos
befolkningen. En analys av konfliktens bakgrund visar ofta att såväl
ekonomiska, sociala, miljömässiga och demografiska faktorer som psykologiska
behov och maktbehov har spelat in i konfliktens uppbyggnadsskede. Det
understryker vikten av en tvärvetenskaplig analys av konflikter och tvärfackliga
ansträngningar för att förhindra och lösa konflikter.
De Svenska
Yrkesgrupperna mot Kärnvapen är en av dessa tvärfackliga organisationer, som
kan bidra med kunskap och erfarenheter som täcker olika vinklingar av
säkerhetsaspekter
i samhället.
Min analys
kommer av naturliga skäl att ha en slagsida åt det psykologiska hållet, men
just från en psykologisk ståndpunkt är jag den förste att understryka vikten
av strukturer i samhället, som kan tillgodose grundläggande mänskliga behov
och som också kan bidra till att hålla den mänskliga ångesten inom rimliga
ramar. Därför kommer min analys faktiskt i centrala delar att handla om
hur man kan bygga upp civilsamhället och det internationella systemet, så att
det ger ramar där konflikter kan hanteras utan att leda till våld samtidigt
som det tillgodoser grundläggande mänskliga behov.
Jag ska här försöka
skissera på några sådana strukturer som kan bidra till att förebygga
uppkomsten av och bidra till lösningen av de konfliktsituationer som jag just
beskrivit som hotande inför 2000 talet. Först dock några ord om preventiva åtgärder
i allmänhet:
Olika sorters
prevention
Primär
prevention avser åtgärder som tillgodoser grundläggande mänskliga behov, som
ex uppbyggnad av civilsamhället, ekonomiska utvecklingsprojekt med jämlik fördelning
mellan etniska grupperingar, miljöåtgärder som minskar ekologisk stress, åtgärder
som alla är avsedda att minska risken för att allvarliga konflikter uppstår
mellan olika grupper.
Sekundär
prevention avser försök att hantera konflikter på ett tidigt stadium, så att
de inte utvecklas i våldslig riktning. Regionala konfliktvarningscentra är en
typisk sådan åtgärd liksom det som ofta kallas "preventive diplomacy".
Tertiär
prevention avser åtgärder som vidtas för att läka såren efter en konflikt
och för att förebygga en upprepning. Ett exempel är en krigstribunal, som
inte bara försöker återupprätta ett rättssystem
utan också försöker skapa ett normsystem som kan verka avskräckande i
framtiden.
Självklart behöver
vi arbeta med prevention på alla dessa nivåer. Jag börjar med åtgärder som
huvudsakligen faller inom den primära preventionen = byggande av säkerhet.
I en senare
avdelning (IV) återkommer jag till konfliktanalysen och konfliktlösning som
metoder (sekundär prevention) och i del V till det viktiga arbetet med
fredsbyggande efter en våldslig konflikt (tertiär prevention). Konfliktförebyggande
åtgärder och strukturer
De konfliktförebyggande
åtgärder och strukturer jag skisserar kommer att anknyta till den
konfliktanalys och konfliktprediktion, som just har presenterats (del
II).
1. Kopplingen
utveckling/ bistånd och säkerhet vikten av att hantera strukturella problem Befolkningstillväxten
är störst i de fattiga delarna av världen. Vi står inför en gigantisk
befolkningsökning i länder där statsmakten redan är bräcklig och där miljöstressen
redan är hög. Krav från internationella långivare på strukturella
anpassningsåtgärder har redan bidragit till katastrofer i flera känsliga
afrikanska länder. För att förhindra en utveckling i riktning mot "failed
states" är det väsentligt att man stöttar uppbyggnaden av
samhällsstrukturerna
och stöttar kompetensutvecklingen hos befolkningen parallellt med ekonomiskt
bistånd och ekologiska insatser.
Ett nytt
ekonomiskt tänkande som respekterar grundläggande fakta, som att vi inte
kan låta klyftorna växa mellan olika befolkningar och mellan olika
befolkningsgrupper utan att det också blir ett säkerhetshot, är synnerligen
angeläget. Ekonomiska teorier som fungerar i ett vakuum och inte tar in mänsklig
lidande är en säkerhetsrisk. Överbefolkningen
kommer att bli kännbar i stora delar av världen och problematiken behöver hög
prioritet. Det leder också till problem med flyktingstömmar. Antalet
flyktingar i dag är uppe i 45 miljoner människor, varav 25 miljoner har flytt
undan krig (enligt den svenska preventionsutredningen, 1997). Det mänskliga
lidandet bakom dessa siffror är ogripbart. Åtgärder för att förhindra
stridigheter och bygga upp civilsamhället är delar av samma program. Uppdelningen
i en ECOSOC-sfär skild från säkerhetsfrågorna inom FN har inte varit gynnsam
för ett samlat preventivt program. En förändrad organisation och ett förändrat
tänkande är angeläget.
Det är också
uppenbart att matproducerande länder kommer att få en ny maktställning i en värld
där försörjningen börjar bli kritisk. Hur undviker vi att dessa utnyttjar
denna maktställning för destruktiva syften? Ett förändrat
tänkande hos Världsbanken är hoppfullt. Medan man tidigare investerat i
stora infrastruktursatsningar, som huvudsakligen lett till ökad korruption, har
man nu börjat tänka om. Man är nu mera benägen att försöka påverka de
fattiga befolkningsgruppernas situation, bl.a. genom mikrolån.
I en krympande värld
börjar FN-systemet alltmera framstå som ett embryo till ett internationellt
samhällskontrakt. Det största hotet tycks komma från USA, som inte
betalat sina avgifter och där det bland konservativa politiker finns en misstro
mot FN-systemet (som också är
spritt inom landet). Världens numera enda supermakt har svårt att inordna sig
i något system, som skulle kunna "styra" även över denna makt.
USA har allt att
vinna på att nu försöka stärka ett internationellt system, som i framtiden
kan bli ett skydd om olika maktblock kommer på kollisionskurs, men detta sätt
att tänka har inte en starkt röst inom kongressen och inom landet, tyvärr.
2. Nya
strukturer inom FN-systemet för prevention
FN fungerar inte
idealt, men det är fortfarande vårt viktigaste internationella organ. Under
FN-paraplyet finns 28 olika organisationer, UNDP, UNICEF, UNHCR, FAO, som stöder
viktig social och humanitär verksamhet, som med det vidgade säkerhetsbegreppet
är viktiga preventiva verksamheter. För att bättre kunna hantera de utmanande
strukturella problemen skulle ett närmare samarbete mellan ECOSOC-sfären och
organen för säkerhet vara av central betydelse, som redan nämnts.
För att fungera
bättre behöver FN också en bättre ekonomi och en bättre organisation. Hela
FN:s fredsbevarande verksamhet kostar inte mer än utgifterna för New Yorks
polis och brandkårsväsende och FN är hela världens polis och hela väldens
brandkår!
Inom hela FN
(inklusive 28 organisationer) arbetar 53 000 personer medan Mc Donalds sysselsätter
3 ggr fler personer världen över (dock med lägre lön).
FN har också
problem med en ineffektiv byråkrati, som man nu försöker minska. Ett sätt
att hantera det ökade trycket på insatser är att lägga ut vissa delar av
verksamheten på regionala säkerhetssystem, som OSSE (se punkt 7). Där
finns en kulturkompetens som är större, kanske också en tydligare legitimitet
och dessutom mindre toppbyråkratiskt krångel. Ibland har man också ett
vidgat mandat (även MR-frågor) inom regionala organisationer.
Dag Hammarskjöld
lär ha sagt att FN kan inte ordna att världen blir ett paradis, men kan kanske
hjälpa oss att undvika att vi hamnar i helvetet. Detta är en rimlig målsättning.
Ska vi nå dit måste vi dock ha organ för prevention och konfliktlösning. Det
är skandal att bara 0,65 % av den reguljära budgeten går till förebyggande
diplomati och sysselsätter bara 40 tjänstemän inom FN-sekretariatet! För närvarande
fungerar Säkerhetsrådet som en "hela världens krismottagning",
vilket det inte har resurser för. Därför är det synnerligen angeläget att
man utvecklar organ, som kan hantera information som kommer in från
regionala konfliktvarningscentra (se punkt 6) och utarbetar långsiktiga
planer för konfliktförebyggande åtgärder i samarbete med dessa regionala
centra.
FN skulle behöva
ha ett nätverk av konfliktlösningsexperter och en organisation för medling
i konflikter. Dessutom skulle man behöva organ som kan ägna sig åt rådgivning
och mentorsverksamhet åt nyblivna statsledningar i konfliktförebyggande
syfte.
Det finns också
en del andra förslag på angelägna organ. Carlssonkommissionen (1995) föreslår
t.ex. ett ekonomiskt och miljömässigt säkerhetsråd för att skapa ett
globalt forum, som kan leda utvecklingen inom det ekonomiska, sociala och miljömässiga
fältet. Med tanke på den avgörande roll som miljö, ekonomi och sociala förhållanden
har bakom scenen för en rad konflikter är ett internationellt organ (vid sidan
om Världsbanken) som ser till strukturella, ekonomiska faktorer ett viktigt led
i ett preventivt arbete.
Miljön har mer
än något annat område skapat en referensram för ett tänkande där vi länkas
samman i ett ömsesidigt beroende. Å andra sidan är miljön ständigt påverkad
av ekonomiska beslut. Ett globalt tänkande på detta plan är preventionsmässigt
viktigt. "G7-gruppen" är alldeles för begränsad i sin sammansättning
och en mera global regim är viktig för framtiden.
I det ekonomiska
säkerhetsrådet skulle man också kunna ta beslut om en skatt på valuta,
handels och kredittransaktioner, den s.k. Tobinskatten, som föreslagits från
olika håll, och som skulle kunna finansiera miljöåtgärder, ge bidrag till hållbara
utvecklingsprojekt osv.
Den
internationella domstolen i Haag har tyvärr inte alls fått den roll, som
det var tänkt, i det internationella säkerhetssystemet. Stater är inte bundna
av domstolens beslut och ändå har stater dragit sig för att över huvud taget
gå via domstolen. När FN-stadgan skrevs var målsättningen att allt flera
konflikter skulle kunna lösas med skiljedomsförfarande. Så har det inte
blivit. Ett stärkande av domstolens ställning och av skiljedomsförfarande
vore viktigt. Till att börja med skulle man kunna utvidga den rådgivande
verksamheten. FN behöver
slutligen gå ut med en brett upplagd information om de internationella
reglerna inte tillåter utträde med våld för en etnisk minoritet från en
stat, så att minoritetsgrupper världen över får klart för sig att
"suveränitetsprincipen" gäller. Man behöver dock också informera
om möjlighet till autonomilösningar inom statens ram och bygga upp
minoritetsskyddet inom FN (se punkt 8).
3. Demokrati
med garantier för etniska minoriteter
Hur det
demokratiska systemet är uppbyggt och underbyggt avgör hur konflikter hanteras
och därmed också stabiliteten inom ett land. Vi glömmer lätt bort att
demokrati i sig är en konfliktlösningsmetod man räknar röster i stället
för döda kroppar på slagfältet. I en multietnisk stat är det väst-europeiska
parlamentariska majoritetssystemet mindre lämpligt, eftersom det inte garanterar
en plattform för etniska minoritetsgrupper. Mycket arbete har dock lagts ned på
att finna alternativa proportionella eller andra former (se Montville, J,
Conflict and Peacemaking in Multiethnic Societies, 1991). Inte bara i parlamentet
utan i hela samhället kan det vara viktigt med proportionella tillsättningar
av tjänster och olika program för "affirmative action" om en eller
flera grupper har diskriminerats. Ekonomiska och ekologiska utvecklingsprogram
behöver ha en inbyggd mekanism för att se till att vissa etniska grupper inte
kommer att missgynnas.
Den libanesiske
fredsforskaren Azar (1986) ger en ram för vad ett samhälle behöver
tillgodose: Etniska grupper behöver garantier att deras säkerhet inom staten
är garanterad, att de har möjlighet att utveckla sin egen identitet och att de
har kontroll över de frågor, som direkt påverkar gruppens liv. Det kan ex gälla
ekonomiska beslut avseende den region, där man lever etc. Det finns en
FN-resolution (A 47/49, 1993) från den 18 dec 1992: Declaration on the Rights
of Persons belonging to National or Ethnic, Religious or Linguistic Minorities,
som i stort innehåller just detta. Det gäller att få stater att leva upp till
denna deklaration.
Ett grundläggande
problem är att få ledare att fatta att de vinner på att respektera etniska
minoriteter att slå in på en annan väg är livsfarligt. Speciellt oerfarna
ledare har visat sig riskabla, då de
använder sig av syndabocksmönster för att avleda befolkningens uppmärksamhet
från besvärande problem. En ny beteckning på dessa ledare är träffande,
"konfliktentreprenörer".
Ett
mentorssystem (ex med avlagda presidenter som kloka mentorer/rådgivare men utan
makt) skulle kunna vara ett steg på vägen att lära upp nya ledare i deras svåra
jobb och hjälpa dem att växa in i rollen. Högkommissarien för Minoriteter
inom OSSE har i princip fungerat som en klok mentor (Se nedan p 7) inom det
europeiska säkerhetssystemet.
Arbete som
garanterar etniska minoriteters rättigheter är en mycket god förebyggande åtgärd,
som kan undvika problem i framtiden. I Malaysien tog man t.ex. på allvar de
etniska konflikterna mellan de infödda malaysiska befolkningen och en stor
kinesisk handelsklass. Genom selektiva ekonomiska stödåtgärder lyckades man
balansera upp problemet. På Sri Lanka vidtog man inte tidigt åtgärder för
att tillgodose den etniska minoritetens missnöjesyttringar och man har hamnat i
en lång och blodig konflikt med de Tamilska Tigrarna (Hettne, 1990).
När vi talar om
etniska konflikter är det viktigt att påminna sig att konfliktorsaken oftast
är ekonomisk eller kulturell diskriminering. Om den multietniska staten inte på
ett tidigt stadium försöker ta itu med problemen kan konfliktnivån bli så
pass hög att ganska avsevärda åtgärder på ett sent stadium inte accepteras
som tillfredsställande utan konflikten går vidare till sökande av utträde
eller självbestämmande.
Vi behöver dock
också vara medvetna om att etniska motsättningar kan utnyttjas cyniskt av
politiska ledare för sina egna (makt-) syften. Jag har visat detta i rapporten
"Hur kunde det hända?"(1993) som beskriver situationen i det forna
Jugoslavien I sådana fall är det åtgärder som begränsar ledarnas
destruktiva agerande som blir det primära preventionsmålet. Man kan t.ex. behöva
bidra med oberoende informationskällor, som ger en korrekt information till
medborgarna.
Demokratiska
strukturer kan tjäna som en buffert, som kan hantera uppkomna konflikter, så
att de inte behöver ta en destruktiv bana. I en välfungerande demokrati finns
det en rad samhälleliga institutioner, som ägnar sig åt konfliktlösning på
basal nivå.
Demokratiska
samhällen anses ha vissa inbyggda spärrar mot ett alltför
konfliktproducerande uppträdande. Forskarna menar att demokratiska stater mera
sällan startar krig med varandra och möjligheten att lösa kriser inom statens
ram är större. En orsak till detta är kanske att det i en demokrati finns
chans att leva ut olika konflikter inom systemet så att
konfliktbeteendet inte behöver kanaliseras utanför systemet. Det är dock
viktigt att vara uppmärksam på att övergången till en mera demokratisk
styrelseform från en auktoritär regim är en riskabel process med många
fallgropar (se punkt 4).
4. Stödsystem
vid övergångskriser
Det tar tid att
bygga upp verkligt demokratiska institutioner och att få till stånd ett
fungerande rättssamhälle. På vägen kan processen skena iväg i olika
riktningar, vilket vi har sett i det forna Jugoslavien och i en rad stater i det
forna Sovjetsystemet. "Övergångskriser"
kräver särskilda stödåtgärder och stor vaksamhet från de regionala och
internationella säkerhetssystemen. Såväl människors som samhällssystemets
omställningskapacitet har sina begränsningar. I övergångsskeden ser vi ofta
en ökad ångest och regression som behöver motverkas med fasta ramar.
En välutvecklad
"rule of law", med inbyggda garantier för rättssäkerheten är
synnerligen viktigt för att hantera övergångsångesten. Det är ofta angeläget
med ekonomisk hjälp, som återger människor framtidstron men också åtgärder
mot korruption, så att inte detta hämmar den ekonomiska utvecklingen. Stöd
att bygga upp hela civilsamhället är också centralt liksom ett mentorsystem för
nya ledare.
Övergångar
sker på olika sätt. Det kinesiska samhället är statt i snabb förändring,
men här har man startat med ekonomiska reformer medan man bibehåller en
auktoritär partistruktur. Denna asiatiska modell har ofta visat sig framgångsrik
genom att inte utsätta människor för en kaotisk samhällsstruktur parallellt
med omfattande ekonomiska reformer. 5.
Internationell domstol och stärkande av påföljdssystemet
På det
nationella planet sköts efterlevnaden av lagar och förordningar av en väl
utvecklad byråkrati i samarbete med domstolar och polis. Avsaknaden av denna
typ av verksamma organ för påföljd (enforcement) på den internationella
arenan har givit utrymme för oacceptabelt konfliktbeteende från olika regimers
sida.
Försök att
etablera en permanent internationell domstol går tillbaka till FN:s startande
men 1998 togs äntligen ett beslut i Rom om inrättandet av en sådan (trots
mycket motstånd på centrala punkter från USA som officiellt stött förarbetet).
När 60 länder skrivit under avtalet kommer denna internationella brottsmålsdomstol
att inrättas som ska döma vid folkmord, brott mot mänskligheten och vid
krigsbrott men också dömer brott som terrorism, internationell narkotikasmuggling etc.
Förebyggandetanken
bakom en internationell domstol är enkel. De som bryter mot internationella
lagar ska veta att de kan komma att ställas till svars för sitt handlande.
I samband med
folkmorden i det forna Jugoslavien och i Rwanda har speciella "War Crimes
Tribunals" upprättats, men att upprätta en speciell tribunal tar lång
tid och sker bara i undantagsfall. Ett permanent organ är ett viktigt tillskott
även om dess funktion försvagades av kompromisser under den konferens som
beslutade om inrättandet (Rom 1998).
Också andra åtgärder,
som stärker påföljdsmekanismerna i världen, som ex avtal om "accountability"
och inrättandet av Mänskliga Rättighetsdomstolar på varje kontinent (se
punkt 10) skulle bidra till en säkrare värld.
Åtgärder som
generellt stärker det internationella normsystemet liksom utarbetandet av
icke-våldsliga lösningar av konflikter är självklart också väsentliga.
6. Regionala
konfliktvarningscentra kopplade till FN för "early warning"
FN-systemet har
förvarningssystem när det gäller hungerkatastrofer, men inte när det gäller
säkerhetsfrågorna! Detta är en defekt sedan det kalla krigets dagar, då det
var andra varningstecken som gällde.
Ur det
internationella samfundets synvinkel är det mest effektiva att bygga ut ett
system med regionala konfliktvarnings- och konfliktlösningscentra. De kan göra
preventiva konfliktanalyser, som kan användas för att förebygga att spirande
konflikter leder till en våldsspiral. Med hjälp av rapportörer inom NGO:s i
olika länder, kan man på dessa centra på ett tidigt stadium få information
om uppseglande konflikter.
Genom att en
gedigen baskunskap redan finns insamlad om kulturerna inom regionen kan det
preventiva arbetet dras igång tidigt och på ett kvalificerat plan.
Om en kris
verkar vara under uppsegling kan man ta initiativ till en mera officiell "fact-finding
mission" till området. Tvärvetenskapliga kristeam från den regionala
konfliktlösningscentret tillsammans med internationella diplomater kan då
snabbt bege sig till området (i regional- eller FN-regi) och närmare analysera
utvecklingen. Genom sin samlade kunskap kan teamet ge väl underbyggda råd till
Säkerhetsrådet om konfliktförebyggande åtgärder, som passar in i det
aktuella kulturklimatet. Analysen kan leda fram till förslag om preventiva åtgärder
av typen internationella observatörer, en preventiv fredsstyrka, ekonomiskt stöd
eller politiskt stöd för att minska kristillstånd, inrättandet av
buffertzoner etc. Det finns ett förvirrande
antal olika NGO-organisationer, som har försökt att på olika sätt avhjälpa
bristen på konfliktvarningscentra, men problemet har varit att det inte har
funnits upparbetade kanaler till FN-systemet och inte heller FN-organ som
kan hantera informationen effektivt. Det kan inte nog betonas vikten av att
ett system med adekvata kanaler till beslutande FN-organ byggs upp för utan ett
sådant faller alla förvarningar platt till marken.
7. Regionala
säkerhetsorganisationer modell OSSE
Det arbete som för
Europas del startade med ESK, numera OSSE, har bidragit på ett positivt sätt
till förtroendeskapande åtgärder och större säkerhet i Europa. Man
startade utan att ställa inträdeskrav och arbetade systematiskt för att bygga
upp ett större förtroende via dialoger och samarbete på det militära planet,
liksom vad gäller det civila samhället. En avgörande skillnad finns i förhållande
till FN-systemet, då man hela tiden inom OSSE har haft rätt att "lägga
sig i" statens inre angelägenheter. Genom att ha en "accountability-princip"
kan man ställa statsledningar till svars för hur de hanterar sina respektive
befolkningar. Man har sedan 1993 en Högkommissarie för Minoriteter, som
har utfört ett viktigt arbete med tyst diplomati. Man har också skickat ut ett
antal "missioner" till olika oroshärdar.
Själv
intervjuade jag 1994 den OSSE-mission, som var stationerad i Tbilisi och arbetade
med övervakning av stilleståndsavtalet i Syd-Ossetien. De arbetade också med
att få till stånd en konfliktlösning mellan regeringen i Georgien och
utbrytarregionens ledning. Det var en liten, obyråkratisk och synnerligen
kompetent mission, som ingav mycket respekt.
EU arbetade också
i Georgien med långsiktigt tekniskt bistånd och utvecklingsstöd (TACIS-programmet)
under återuppbyggnaden av landet. Man bidrog också med experter på federala lösningar,
för att kunna hitta lösningar på de etniska motsättningarna.
Det var mycket
goda exempel på hur man kan arbeta konstruktivt förebyggande och
konfliktlösande.
OSSE har inte
alls de resurser, som skulle behövas, men detta arbete kan eventuellt bilda
modell för andra regionala säkerhetsorganisationer. Fördelen är att man inom
regionen har en kulturkompetens, och ofta kan arbeta mera obyråkratiskt och
bygga på ett genuint intresse för en stabilisering av regionen.
DEL IV. KONFLIKTLÖSNING
|