Marta Cullberg
Weston, 1998
En ny säkerhetsregim
inför 2000-talet.
Prevention, konfliktlösning & fredsbyggande
DEL IV. KONFLIKTLÖSNING
Konfliktlösning
låter som en enkel formel som appliceras. I själva verket är det en
komplicerad process på många olika nivåer. Dels är det den politiska lösningen
på toppnivå, som oftast är en sorts kompromisslösning, dels är det hela det
gigantiska arbetet att överbrygga de klyftor som uppstått mellan folken
på grund av konflikten. Detta senare arbete har jag kallat fredsbyggande och
behandlar separat (under punkt V). Att läka såren på den personliga nivån när
en konflikt har utvecklats till våldsamheter är något som tar decennier.
Konfliktlösning
innefattar alla olika moment från analys, medling, förhandling etc. Ordet är
delvis missvisande eftersom konfliktlösning bara i vissa avseenden och i vissa
fall är en lösning. Den "lösning" man arbetar fram är oftast bara
ett (om än avgörande) steg på vägen bort från en våldslig hantering av en
konflikt. I många fall får verkligheten sedan utvecklas enligt situationens
inneboende särdrag. I bästa fall går utvecklingen mot en alltmera stabil och
fredlig kurs.
Inte heller alla
konflikter går att lösa. Det finns inte en magisk formel. I en del fall kanske
man måste nöja sig med att begränsa konflikten och avvakta ett bättre tillfälle,
då den aktuelle ledaren avgått, då det politiska systemet ändrats etc. Ett
aktuellt fall (Öst-Timor) visar att en konflikt ofta kan lösas när den gamle
ledaren försvinner. När Suharto till slut tvingades avgå på grund av den
ekonomiska krisen i Indonesien fanns det plötsligt en öppning för samtal om
en självständighet för Öst-Timor. Det är en förhandlingsprocess som kommer
att ta tid, men som möjliggjordes genom ledarbytet.
Ibland hamnar
man också i lägen, där man finner att samtal inte lönar sig. Det kan röra
sig om en eller flera parter, som utnyttjar förhandlingssituationen för att
vinna tid, få mera chans att genomföra sina planer etc. Milosevic har varit
skicklig på att göra detta. Om det förekommer massiva övergrepp på
civilbefolkningen kan en militär markering från världssamfundets sida tyvärr
vara enda utvägen, och i sig kunna bereda vägen till fredssamtal, (ex när
Natoplan bombade de vapenställningar som år ut och år in dödade och
terroriserade befolkningen i Sarajevo).
Tredje part
I samband med
konflikter blir kommunikationen mellan parterna ofta så infekterad att en
tredje medlande part är nödvändig för att "översätta" mellan
parterna. Dessa medlare bör i sin tur basera sitt arbete på en grundlig
konfliktanalys.
Ofta måste ett förberedande
medlingsarbete utföras innan man får parterna till förhandlingsbordet. En
medlare eller medlargrupp reser mellan de olika parterna och försöker finna
den gemensamma grund, som skulle kunna utgöra basen för en diskussion eller en
förhandling. Ibland sker dessa kontakter i hemlighet. Sedan försöker man få
parterna att delta i ett konfliktlösningsarbete med förhandlingar kring olika
lösningsförslag.
Tredje part kan
utgöras av (representanter för) en stat eller av en organisation. På senaste
tiden har vi sett en rad ingripanden av stormakten USA, som aktivt arbetat för
att åstadkomma en lösning i konflikten på Irland, konflikten mellan Israel
och palestinierna, konflikten i Bosnien (som ledde fram till Dayton-avtalet),
och konflikten på Haiti (där en demokratisk regim installerades) etc.
Det är dock
också vanligt att olika organisationer, som Carter-stiftelsen, Kväkarna eller
oberoende fredsforskargrupper engagerar sig i konfliktlösningsarbete. De
erbjuder då oftast en möjlighet för parterna att mötas på neutralt
territorium för att försöka finna en plattform för gemensam lösning. En
norsk grupp gjorde hela det (hemliga) förberedande arbetet till fredsavtal
mellan Israel och palestinierna. Den svåra processen här är också en
illustration av hur ett ledarbyte kan bromsa eller omintetgöra en process som
redan är långt på väg.
Arbetet med att
hitta vägar ut ur en konflikt sker bäst i ett tvärvetenskapligt team och det
är väsentligt att teamet kommer från en utanförstående part, som inte är
indragen i konflikten. När man kan se på mönstret utifrån och mera
"neutralt" finns det en chans att finna en väg till kompromiss eller
till lösning.
Tredje part är
viktig som den part som ser till att förhandlingen inte går i stå, att båda
(alla) parter har en chans att göra sig hörda och som ser till att processen
fungerar på en respektfull nivå. Med två (eller flera) antagonistiska parter,
som kanske varit i väpnad konflikt med varandra i åratal, i ett rum samtidigt
leder det till emotionella spänningar och en rad ageranden. Därför är det väsentligt
att medlargruppen har kunskaper om / erfarenhet av sådana processer. De måste
kunna hantera ångestnivån så att ett konstruktivt arbete kan äga rum. Det kräver
ett lugnt och sakligt ledarskap och en ärligt sökande av en lösning som
gynnar båda parter.
Innan de
verkliga förhandlingarna börjar kan detaljfrågor, som placering vid
förhandlingsbordet,
bordets form osv uppta en orimligt stor plats. Detta är förstås ett led i att
skjuta upp de svåra och som det synes "olösliga" frågorna, som
konflikten egentligen gäller.
Morot eller
piska "leverage" Vid förhandlingar
mellan ojämbördiga parter måste man kanske införa något som kallas "leverage"
en
morot eller piska, som bidrar till att den ovilliga parten trots allt går med på
att förhandla. När stormakter går in i förhandlingsspelet kan de ofta utlova
ekonomiska stödåtgärder till landet/gruppen i fråga eller hota med kännbara
sanktioner om striderna fortsätter. De har därmed en styrkeposition i förhandlingsarbetet
som (oftast) kan vara till fördel i många lägen.
Tidpunkt för
konfliktlösningsförsök
När det är möjligt
att "lösa" en konflikt avgörs av maktförhållanden, krigströtthet,
ledarbyte osv. Ibland är konflikter oerhört låsta. På Cypern har ju FN-trupp
uppehållit en demarkationslinje mellan en nordlig turkcypriotisk del och en
sydlig grekcypriotisk del i över 25 år. Alla olika försök att hitta en väg
ut ur konflikttillståndet har misslyckats. Man kan dock kanske också dra
slutsatsen att det har inte varit tillräckligt viktigt för det internationella
samfundet att ta itu med konflikten på allvar i stort sett har status quo
fungerat. Nu har plötsligt konflikten hamnat i politikens centrum igen pga en
ansökan om EU-inträde från den grekcypriotiska regeringen.
Att arbeta i
ett konfliktlösningsteam
Konfliktlösarnas
uppgift är inte enkel. En rad psykologiska mekanismer, som låser det
rationella tänkandet hos parterna, aktualiseras i en konflikt. Den känslomässiga
temperaturen befinner sig också ofta nära kokpunkten när två motståndargrupper
befinner sig i samma rum. Det krävs struktur och stor takt och förmåga att
styra en sådan situation.
Det kan också
vara oerhört svårt att hantera de egna känslorna i en blodig konflikt, där
man kanske upplever den ena sidan som vållande. För att genomföra medlings-
eller konfliktlösningsuppgiften behöver man möjligheten att arbeta i ett
team, där man mellan varven kan få ladda ur sig sina känslor, så att de inte
hindrar ett professionellt arbete kring konfliktlösningens uppgift.
4.Konfliktlösningsprinciper
Såväl vid
medlingen som vid förhandlingsbordet gäller det att hitta en lösning som i så
stor utsträckning som möjligt ger en chans för båda parter att "vinna"
något. Erfarenheterna visar att om en förlorande part utsätts för grovt
kränkande villkor bäddar man för en ny konflikt. De kränkande villkor som
ex. Tyskland utsattes för efter första världskriget ledde till en nästan
omedelbar önskan om upprättelse, dvs ett nytt krig. Ofta kan det
vara viktigt att vid en förhandling hänvisa till något gemensamt intresse
som
skulle gynnas om en överenskommelse kom till stånd. Två parter som är
beroende av turism kan exempelvis inte i längden undvika att lösa en konflikt.
Så länge den akuta konflikten pågår står turismen stilla och båda parters
intressen skadas. Harvard
Negotiation Project (under ledning av Roger Fisher) har under snart två
decennier arbetat med modeller för förhandling och konfliktlösning. De
principer de redovisar är oerhört basala och innehåller en grund för all
sorts förhandling. Jag kommer därför att beskriva dem litet mera i detalj.
Grundregler
vid konfliktlösning
1. Fokusera på underliggande
intressen i stället för att stirra dig blind på positioner. Om man
börjar argumentera för positioner blir det ofta ett låst ställningskrig
en
viljornas maktkamp i en förhandling. Om man i stället tar reda på parternas
underliggande intressen kanske de inte är lika oförenliga. Vid fredsfördraget
mellan Egypten och Israel t.ex. var Sinai en stötesten eftersom båda parter
ville ha detta område. Analysen visade dock att för Egypten var det historiska
självkänslemotiv bakom deras krav. För Israel var det främst säkerhetsskäl.
Vid förhandlingen i Camp David enades man om att Egypten fick överhögheten över
området, men det demilitariserades. Därmed uppfylldes Israels säkerhetskrav
samtidigt som Egypten kunde gå vidare utan att känna sig kränkta. Visserligen
är det inte alltid så lyckligt ordnat att vi kan hitta två olika intressen,
men eftersom de underliggande intressena inte alltid är territoriella utan kan
handla om självkänsla, identitet etc kan de kanske tillgodoses på ett
symboliskt plan. När man fokuserar på underliggande intressen kan man ofta göra
"pajen större" vilket underlättar att fördela bitarna.
2. Separera
personen och problemet. När människor befinner sig i en konflikt färgas vår
inställning till den andra parten som person av animositeten. Om man ska kunna
lyckas med en förhandling är det viktigt att försöka skapa en relation
parterna emellan utanför konfliktsfären. Man behöver också få till stånd
en arbetsrelation och därför är det viktigt att man är försiktig med
emotionella utspel och att parterna kan ta "time out" om de har svårighet
att hantera sina känslomässiga reaktioner. Man bör också, som medlare inse
att skuldbeläggande aldrig löser en konflikt, hur mycket man än känner för
det. Man måste hitta mera konstruktiva sätt att kommunicera.
Medlarna behöver
lyssna aktivt och ge feedback på att man tagit in vad parterna har förmedlat.
Fisher utvecklar detta tänkande ännu ett steg längre genom att betona vikten
av att man verkligen försöker sätta sig in i varje parts tänkande mycket
detaljerat = "Step into the other´s shoes". Detta betyder inte
att man sympatiserar med vederbörande utan att man skaffar sig "en inre
karta" av parterna, som gör att man har lättare att identifiera känsliga
punkter och veta vad som kan fungera i termer av en lösning. Fisher föreslår
att man gör upp listor med parternas olika hållningar för att hitta vägar
att gå vidare i förhandlingsarbetet.
3. Försök att
formulera om problemet som ett gemensamt problem och försök att gemensamt
arbeta fram en rad nya och kreativa lösningsförslag. Här understryker Fisher
också vikten av att vara övertygande i sin argumentering utan att försöka
tvinga. Han understryker igen vikten av att kommunicera på ett konstruktivt sätt
och att lyssna aktivt på parterna för att kunna finna en gemensam plattform. 4. Vikten av att
analysera vilka val som faktiskt föreligger är oerhört väsentligt. Om
ena sidan inte ser någon möjlighet att acceptera en lösning utan att förlora
ansiktet hos hemma-opinionen kommer man troligen inte fram till en lösning. Därför
föreslår Fisher att man lägger ned stort arbete på att att presentera en
"yes-able"-proposition".
Denna ska självklart också vara sådan att man kan moraliskt kan försvara
den.
Svårlösta
konfliktsituationer:
1. Hur gör
man med aggressiva ledare som inte vill förhandla?
Alltsedan Münchenavtalet med Hitler har problemet med hur man kan begränsa skadan med en
våldsbenägen nationell ledare varit aktuellt. Chamberlain reste hem till
England efter München, där han accepterade en annektering av Sudentenland och
trodde att han hade undvikit ett krig. I stället uppfattade Hitler det som att
motparten var svag och såg det som ett fritt fram att starta sina härjningar.
Det finns lägen
där den politiska ledningen inte är "förhandlingsbar" eller där de
inte respekterar ingångna avtal. När alla medel för en fredlig lösning har
prövats utan framgång kan man i vissa lägen vara tvungen att ta till begränsade
militära medel för att få stopp på en destruktiv utveckling.
I dessa lägen
är det väsentligt att det finns (militära) medel att markera att man inte
accepterar en våldsspiral som drabbar civilbefolkningen hårt. (Det som
slutligen skedde i Bosnien och som kallas "fredsframtvingande"
insatser) Det kan också röra sig om att trupp sätts in för "containment"
=
begränsning av våldets spridning.
Talesättet våld
föder våld är i princip korrekt. I vissa lägen kan det ändå var nödvändigt
att i internationella sammanhang använda våld motsvarande vad polismän utövar
inom en stat för att avväpna beväpnade brottslingar. Det finns
olyckligtvis ledare, som bara lyssnar till den typens språk. Det är tragiskt
att behöva konstatera att icke-våldslösningar inte alltid fungerar. Ju
tidigare man kommer in i en konflikt desto större möjligheter finns dock att
undvika våldsutveckling.
2. Hur löser
man konflikter med fundamentalistiska grupper?
Detta är återigen
ett av de allra svåraste problem, som man kan ställas inför i
konfliktlösningssammanhang.
Fundamentalistiska grupper lutar sig på trossatser, som är intimt förknippade
med hela deras världsbild. Dessa föreställningar är en mycket central del av
deras identitet och det skulle vara ett psykologiskt självmord för dem att
inte följa denna övertygelse.
Vid förhandlingar
är det viktigt att det finns personer som är mycket väl bevandrade i den
aktuella trosvärlden och som har kännedom om de vägar till omformuleringar
och kringgåenden, som är möjliga inom dessa trossystem. Att föra den typen
av samtal kräver också en stor taktkänsla och respekt för människors rätt
till trosföreställningar (även om de sedan leder till handlingar, som vi tar
avstånd från). Det är en balansakt på slak lina med osäker utgång. Tänk
er diskussioner med israeliska ortodoxa bosättare i Hebron kring Israels
tillbakadragande från området eller diskussioner med Talibangerillan om
vikten av att unga kvinnor får tillgång till skolgång.
3. Arbete med
långvariga, låsta konflikter. Konflikter som pågått
i många år har ofta stelnat i en form som kan vara svår att bryta. Psykologer
som Kelman,(1976), Burton (Se Fisher,1983)och Volkan(1988) har utarbetat en
metodik med olika former av konfliktlösningsworkshops för att kunna
bryta upp ett långvarigt fiendemönster mellan två grupper. Yngre politiker från
båda sidor eller politiker en bit ned i hierarkin träffas tillsammans med ett
konfliktläkningsteam på neutral ort under en till två veckor. Man arbetar
intensivt med att överbrygga fiendebilderna och med att bygga nya empatiska
broar under ett gemensamt försök att tackla svårigheter, som båda sidor kämpar
med. Dessa politiker, som har etablerat en länk till den andra sidan kan senare
avancera i det politiska systemet och bidra till en lösning.
Denna teknik kan
också användas med styrande politiker, men det är betydligt svårare att få
dem att delta i en sådan process. President Carter lyckades dock vid Camp David
få med sig Begin och Sadat i ett sådant arbete. Det senaste exemplet är från
Dayton, Ohio, där ledarna för Kroatien, Serbien och Bosnien kunde underteckna
ett fredsfördrag med hjälp av amerikanska medlare efter flera veckors
manglande. Vid långvarig
konflikter är det viktigt med dialogprojekt på alla olika nivåer för att långsiktigt
påverka situationen (se vidare i del V).
DEL V. FREDSBYGGANDE
|