Marta Cullberg Weston  http://enigma.se/cullbergweston
© Copyright författaren     senast uppdaterad 2006-12-11

Symboldrama i teori och praktik

Recension av psykolog Margot Axelsson
Psykologtidningen, nr 1, 2001.

I En dörr till ditt inre handlar det om att hitta sitt andliga inre, sina resurser, att öppna sitt hjärtas ögon med hjälp av visuella sinnen.

Redan innan man öppnar boken möter man på omslaget René Magrittes "Carte blanche" (borde kunna översättas ungefär så här: du får tänka som du vill.) Där möter också ryttaren som med knappt märkbara hjälper får hästen att plocka fram sina djupt dolda resurser som leder till inre tillfredsställelse och yttre framträdande.

Visualiseringens betydelse inom psykologi- psykoterapi och psykoanalysområdet presenteras. Med visualisering menas här den nyckel som öppnar dörren till vårt inre. Marta Cullberg Weston bjuder som vanligt också på sig själv, från sin egen personliga erfarenhet, förutom den professionella.

Kunskap om hjärnan

Senare tiders hjärnforskning har bidragit till att öka vår förståelse för den centrala roll som images och inre föreställningar spelar när vi försöker ta in och bearbeta det som händer oss. Marta Cullberg Weston ger exempel från Antonio Damasio som säger att produktionen av images ständigt pågår såväl i vårt vakna tillstånd som då vi sover. Att tydligt minnas en situation från det förgångna, som exempelvis vid en visualiseringsövning, kan kännas som att vara förflyttad tillbaka i tiden. Man återupplever situationen med alla dess olika sinnesintryck och känslomässiga inlagningar. Du bär din barndom med dig invävd i din person och med alla dessa minnen lagrade blir varje individs inre som en sorts arkeologisk fyndplats.

Vårt tänkande relateras också till de två hjärnhalvorna och Marta Cullberg Weston säger att traditionell samtalsterapi baseras huvudsakligen på vänster hjärnhalva. Höger hjärnhalva är mera förknippad med icke verbala processer och dess språk är mera images. När vi använder oss av bilder öppnar vi en kanal som man glömt att utnyttja i vårt samhälle, den mellan de bägge hjärnhalvorna. Genom att arbeta med inre bilder får vi en chans att återknyta kontakten med den inre omedvetna reservoaren som erbjuds i mellanrummet mellan den verbala och den mera känslosamma hjärnhalvan. De bilder vi skapar vid visualisering är ofta också betydligt mer stabila än de i drömmar och de kan lämna outplånliga intryck.

Vi får vara med om en kort djupdykning i Freuds texter som under en tidig period av sin terapeutiska verksamhet behandlade en pojke med tics med "bilder för sin inre syn". Läsaren tas sedan med på en rundtur bland olika terapeutiska skolor, såväl de psykodynamiska som beteende- och kognitiva terapier. En presentation ges av dessa olika metoder och hur visualisering kan lyftas fram och kombineras i dessa tekniker diskuteras.

Teoretiska referensramar och tekniker för att lösa knutarna växlar mellan olika terapeutiska skolor, men gemensamt är att en god terapi hjälper människor att ta tillbaka sitt initiativ och de blir visade på sina inneboende krafter. Visualisering kan också vara ett bra redskap för självhjälp när man försöker hantera ångestfyllda situationer i livet.

Symboldramametoden

I bokens andra del presenteras symboldramametoden ingående. Boken blir på detta sätt även en lärobok i metoden. Såväl teori som tillvägagångssätt gås igenom. Vi får följa med i några terapier som också illustreras genom bilder som patienter har gjort.

I ett av avsnitten presenteras symboldramaterapi med en patient där problemen hamnat i kroppen. Marta Cullberg Weston beskriver de kroppsliga symtomens budskap och hur man har möjlighet att komma till rätta med detta. I Bad Malente (utanför Lybeck) har man under ledning av Eberhart Wilke lyckats att till 70 procent bota patienter med psykosomatiska symtom genom behandling med symboldramaterapi. En redogörelse för de olika faserna i terapin gör arbetet tillgängligt och överskådligt.

Edda och Horst-Alfred Klessman (Tyskland) har framgångsrikt arbetat med anorektiska patienter. Edda Klessman, som talar svenska, är känd i Sverige bland symboldramaterapeuter. Symboldramaarbetet i Sverige bygger vanligtvis på Hans-Carl Leuners teori om bland annat katatyma bilder, det vill säga inre tydliga, konkreta, ofta färgstarka föreställningar som uppträder spontant i vårt inre.

I Frankrike har man en annan skola: reve de jour och i USA guided imagery.
I USA företräder Joseph Shorr en mera konfrontativ teknik som i mycket skiljer sig från Leuners. Shorr ger ibland direkta uppmaningar till patienten och kan t ex säga: Föreställ dig att din hjärna talar till ditt hjärta – vad säger hjärnan? Shorr kan föreslå att du föreställer dig att du möter en viss person någonstans av något speciellt skäl. Marta Cullberg Weston har med framgång använt Shorrs teknik som arbetsmetod vid psykosomatik.

De inre bilder som uppträder vid arbete med symboldramametoden är sällan av önskeuppfyllande eller egocentrisk karaktär. Dessa bilder kan emellertid förmedla värdefull kunskap om vårt inre och hjälpa oss att förstå mer om oss själva. Marta Cullberg Weston utmanar här ingrodda föreställningar och säger att vi förlorar en väsentlig dimension om vi begränsar våra terapier till den språkliga sfären.

Stressrelaterade sjukdomar har blivit ett begrepp vi möter dagligen. Avslappning och visualisering spelar en viktig roll i behandlandet av stresstillstånd. I ett senare kapitel i boken finns en del övningar man kan pröva själv för att hjälpa kroppen att uppnå en djup inre avslappning.

Självförverkligande

I avdelningen självförverkligande på egen hand finns en ganska "häftig" temakatalog som kan vara riktigt intressant och matnyttig även för oss lite "seriösa" försiktiga. Våga pröva alltså! Du kan förstås föreställa dig vad som helst men här finns massor av tips. Bl.a. ur Valerie Wells "The Joy of visualization" presenteras 1) Övningar för att ladda batterierna 2) Att söka efter den inre kunskapen 3) Stöd för att våga konfronteras med ilska 4) Att sortera bort det som inte längre är giltigt. 5) Dolda skatter och andra fynd.

I bokens senare del presenterar författaren ett avsnitt ur inledningen av en terapisession och beskriver sedan hur en fortsättning inom den psykodynamiska behandlingsmetoden respektive inom kognitiv terapi skulle kunna gestalta sig. Exempel ges också på hur man inom fobibehandling använder visualiseringstekniken. Genom att föreställa sig inre bilder och situationer kan sportresultat förbättras. Det har blivit alltmer populärt med mental träning inom sport och idrott. Boken avslutas med instruktion i avslappning och en diger litteraturlista.

Fantasi och framtidstro

I vårt sökande efter kunskap och personlig utveckling kan vi alla förena oss. Detta gäller också för önskan att stärka självkänslan och framtidstron eller hitta den rätta balansen i livet och finna sin fantasi.

Boken vänder sig till såväl yrkesverksamma psykoterapeuter som människor som på grund av livskriser eller problem funderar på att gå i terapi (som MCW kallar för resande i sitt inre). Jag kan bara gratulera Marta Cullberg Weston till en framgång. "Imagination is more important than knowledge" har Albert Einstein en gång uttryckt det. Jag vill rekommendera alla att hänga med på Resan med denna kunniga stimulerande ciceron.

Margot Axelsson
Psykolog

Böcker »»